mc-jakten gratis videotraning till mc-kort
 

Uppkörning / förarprov för mc-kort

Uppkörningar för mc-kort (eller förarprov som de även kallas) brukar vanligtvis hållas mellan mars och oktober. Det är den sista delen i mc-utbildningen och klarar du den så har du mc-kortet! Nedan hittar du all information du behöver. Lycka till 🙂

Förberedelser inför mc-uppkörningen

För att kunna boka din mc-uppkörning måste du ha gjort båda riskutbildningarna och teoriprovet. Dessutom är det såklart viktigt att kunna allt som du kan tänkas testas på under själva uppkörningen. För att få kunskapen hur man praktiskt ska ta sig an alla situationer i trafiken behövde man förut gå till körskolan och vänta in tipsen, men nu tack vare vår videokurs som går igenom alla mc-lektioner kan du få alla tipsen på en gång. Klicka här för att prova på vårt videomaterial helt gratis!

Provets olika delar

  1. Säkerhetskontroll
  2. Lågfartsbana
  3. Högfartsbana
  4. Bromsprov i 70 km/h och 90 km/h
  5. Trafikkörning (mellan 25 min och 50 minuter)
  6. Du lämnar förhoppningsvis uppkörningsplatsen med ett godkänt förarprov och du får då köra motorcykel utan handledare. Giltig id-handling gäller som körkort fram till det att du får hem ditt nya körkort på posten. Klarar du inte din uppkörning får du ett e-mail med protokollet där det framgår vad du kuggade på

Steg för steg:

  • När du kommer till uppkörningsplatsen så dubbelkollar förarprövaren ditt id-kort och ditt registreringsbevis
  • Förarprövaren avgör vad du ska testas på i säkerhetskontrollen, vilken lågfartsbana som gäller för dagen och vilket håll du ska göra undanmanöver åt på högfartsbanan
  • När det är din tur så är det dags för säkerhetskontrollen sedan lågfartsbana, högfartsbana och bromsprov. (Läs även mer om dessa i momentet manöverprov mc)
  • Om du blir godkänd på manöverplan är det dags att bege sig ut i trafiken. Du får nu en örsnäcka som förarprövaren kan kommunicera med dig via. Det kan hända att du inte får någon mikrofon och kan då bara få direktiv inte svara på dem. Förarprövaren kommer förklara för dig att om du under uppkörningen skulle missa något han sagt kan du skaka på huvudet och han kommer upprepa det
  • TIPS: Ta några djupa andetag och testa så att örsnäckan sitter ordentligt, bekvämt och att du hör bra. Inget är jobbigare än att behöva åka runt och vara rädd att den ska ramla ur eller behöva koncentrera sig på att höra vad förarprövaren säger
  • Tveka inte att stanna om det skulle vara dålig sändning eller om örsnäckan trillar ur örat under din uppkörning. Detta är självklart upp till dig att bestämma och så länge du stannar trafiksäkert så kan detta inte skada ditt resultat, snarare påverka positivt
  • Den stora skillnaden mellan uppkörningen och när du är ute och kör själv är just detta med örsnäckan. Du har den för att få instruktioner om vart du ska köra och ibland även vad du ska göra. En punkt på provprotokollet är “Självständig körning mot mål” vilket innebär att förarprövaren ger dig direktivet att köra mot Stockholm och att du sedan själv ska följa skyltar och placera dig rätt för körning mot Stockholm
  • Om förarprövaren inte säger något ska du fortsätta köra rakt fram i vägens förlängning
  • Efter trafikprovet får du reda på om du har klarat uppkörningen eller inte. Förarprövaren fyller då i ett förarprovsprotokoll.
  • Se till att du kan alla delar innan du bokar en uppkörning.

Övriga tips:

Kom i god tid! Kör du upp med körskolan ingår ofta (beroende på trafikskola och eller uppkörningsort) uppvärmning inne på trafikverkets manöverbanor. Som privatist får du inte göra detta om du inte är under uppsikt av en trafikskollärare. Dock finns det ofta någon på plats som kan gå med på att hålla ett öga på dig om du är ute i god tid och frågar. Se till att vara på plats minst en timme innan uppkörningen.

Gör ett bra första intryck. Ett intryck som säger att du är noggrann och tar riskerna med mc-körning på allvar. Det kan du göra genom att visa att du justerar speglarna innan du börjar köra. Kom ihåg – du kör när du är redo. Att låta förarprövaren vänta lite är inget problem. Oavsett om detta är fixat sedan innan – ta några djupa andetag och fixa det. Bäst är att du gör detta ihop med säkerhetskontrollen eller precis innan första lågfartsbanan. Justera även kläder, stäng fickor, sätt mobilen på ljudlös etc. Ha kläder som sitter bekvämt så du inte behöver justera något under färd.

Det kan även vara klokt att leta upp adressen till uppkörningsstället och köra runt på vägarna i omnejd. Detta är ett väldigt bra tips för att lätta på nerverna och göra sig förbered på konstiga vägar och annat som inspektören testar dig på under uppkörningen.

Bedömningen

På manöverbanorna på uppkörningen (Lågfart, Högfart, Bromsning) har man oftast en extra chans att förbättra något om inspektören inte är helt nöjd. Så var inte orolig för att alla delar måste vara helt perfekta vid första försöket. Misstag som kan ge dig en andra chans i ett moment kan vara:

  • Du sätter ner foten för många gånger under lågfartsbanan
  • Du river en kona i låg/högfartsbanan
  • Du bromsar med för lång bromssträcka på bromsprovet

Kom ihåg att trafikinspektören bedömer din säkerhet i trafiken mer än något annat så ta inga onödiga risker. Om du skulle misslyckas med någon del ute i trafiken kan det hända att trafikinspektören tar dig på en extra tur för att ge dig en andra chans på en liknande situation för att se om det var ett engångsmisstag. Klarar du dig då så kan inspektören fortfarande godkänna din uppkörning.

Förarprovsprotokoll

Från och med 2015 så bytte trafikverket förarprovsprotokoll och det skickas nu bara i digitalt format. Dessutom innehåller det inte lika specifik information som tidigare om vad du testats eller kuggat på. Bedömningspunkterna är däremot samma som innan och det tidigare protokollet ger dig en utmärk överblick över vad du ska kunna och det går utmärkt att träna och checka sig själv med 🙂

Förarprovsprotokoll PDF

Uppkörningsföreskrifter

Alla förarprov för motorcykel i Sverige följer samma riktlinjer. Du hittar dom här: Officiella föreskrifter för mc-uppkörningen PDF

Det här behöver du ha med dig till mc-uppkörningen

  • Legitimation
  • Motorcykel
  • Registreringsbevis till motorcykeln
  • Utrustning
    • Hjälm
    • Skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material
    • Kraftiga stövlar eller kängor
    • Handskar
    • Ryggskydd

De kommer kolla dig på detta, så försök inte komma undan utan riktigt utrustning. Då skickar de hem dig och du får inte pengarna tillbaka.

Boka mc-uppkörning

Uppkörning för motorcykel, det vill säga Körprov behörighet A (A1, A2) kan du boka via telefon på telefonnummer 0771-17 18 19 eller via nätet. På sommaren och mot slutet av säsongen kan det vara svårt att få uppkörningstider. Då rekommenderar vi att ringa och försöka boka sista-minuten-tider. Ring helst direkt klockan 8.00 när de öppnar eftersom du då är först med chansen att boka gårdagskvällens avbokningar. (Innan du bokar uppkörningen måste du ha ditt teoriprov avklarat) För att boka ditt prov behöver du en personlig kod eller e-legitimation.

Hur du skaffar en personlig kod eller bokar med hjälp av e-legitimation hittar du här.

Hyra mc till uppkörning som privatist

Det finns uthyrningsfirmor (även vissa trafikskolor) som låter dig som bokar uppkörning som privatist hyra mc till din uppkörning vilket gör att körskolan inte behöver bestämma när du är redo.

Pris för mc-uppkörningen

Pris: 1650 kr (1900 kr på helger eller kvällar efter 18.00)

Uppkörningsstatistik

Var tredje uppkörning i snitt slutar med ett NEJ och en fet räkning men hur många som klarar sig skiljer mycket beroende på vilken ort du kör upp i. Då kan man fråga sig om det är så att mc-elever generellt är sämre i vissa orter eller om det är förarprövarna som har olika hårda bedömningar…

Att kugga uppkörningen innebär inte bara en kostnad till utan att man måste passa in och boka en ny tid vilket kan vara flera veckor fram i tiden. Köerna har länge varit ett problem hos trafikverket. Vi vill inte lägga mer press på dig inför uppkörningen men att du kommer förberedd till din uppkörning handlar inte bara om dig längre. Desto fler som kan klara sig ju mer kan vi lätta upp de hemska köerna.

Det är upp till dig att välja vart du vill köra upp och varför inte kika om du bor nära en ort som kanske är “snällare” än ditt närmaste val 🙂 (köerna kan även vara kortare).

Länk till trafikverkets uppkörningsstatistik – Klicka på arkiv längst ner och välj sedan körprov A, A1 eller A2

Genväg till att klara mc-uppkörningen

Det finns många sätt att effektivisera sin väg mot mc-kortet, något som vi på mc-jakten.se tar stolthet i att specialisera oss i. Ett sätt är att övningsköra och bekanta sig med i området där du kommer ha din uppkörning.

Du lär känna vägarna och kan inte lika lätt bli överraskad av situationer… Aa du fattar. Men det är lite av en het potatis att säga så. Det är nämligen något som många körskolor kallar för ”platsinlärning”. Detta syftar till att om du som elev bara övningskör på en plats så lär du dig inte vad du behöver för att sedan klara dig som en självständig motorcyklist.

För att vara tydliga, detta håller vi med om. För att bli en god mc-förare behöver du hög riskmedvetenhet, något som till väldigt stor grad kommer av erfarenhet. Detta genom trafiksituationer av alla möjliga slag, och genom att ta råd från fler än en handledare/körskolelärare.

MEN varför inte övningsköra på många olika ställen men även mycket på vägarna du kommer köra upp på? Vi tycker retoriken kring platsinlärning ofta går lite över styr. Att förbereda sig väl och ge sig själv god kännedom om området där du ska köra upp innebär ju inte att du inte har övat på mängder av andra vägar också.

Dessutom så kommer du på din uppkörning, med största sannolikhet, vara mer nervös än du någonsin kommer vara sittandes på en motorcykel – så länge du inte planerat att bli kidnappad av Hells Angels. Du har alltså redan oddsen emot dig.

Nervositeten gör att många drabbas av tillfälliga hjärnsläpp (själv glömde jag till och med att knäppa hjälmen på min uppkörning!), utan att det dikterar hur väl eller trafiksäkert du kan framföra din motorcykel i trafiken i normala fall. Så varför inte jämna ut oddsen lite?

Så passa på att, nästa gång du är ute och övningskör, ta en sväng förbi området där du kommer köra upp. På Trafikverkets hemsida kan du kolla upp vilka områden som gäller för just dig, i deras lista över uppkörningsplatser i hela landet.

Prova på mc-jaktens videoutbildning gratis

Med våra instruktionsvideos i datorn, surfplattan och mobilen blir din handledare din kompletta mc-lärare. Du behöver inte längre betala 800 kr/h för tipsen utan kan du lära dig ALLT du behöver kunna tillsammans med din handledare. Följ länken nedan och prova mc-jaktens Videoutbildning till mc-kort helt gratis.

KLICKA HÄR >>> PROVA PÅ MC-JAKTENS VIDEOUTBILDNING