Vad är viktigast för dig när du väljer mc-hjälm? Är det kanske främst funktionalitet? Pris? Utseende?
Det finns en mängd olika typer av mc-hjälmar, och till dessa finns en uppsjö med olika funktioner och tillbehör. Sen ska hjälmen passa bra på din huvudform också!
I den här guiden går vi igenom vad du behöver veta för att hitta den motorcykelhjälm som passar bäst just för dig! Det är även viktigt för oss att du hittar denna hjälm till rätt pris och för att hjälpa dig att sätta igång med sökandet har vi längst ner i guiden tips på rekommenderade återförsäljare. Vi har även inbäddade annonser här i guiden som förhoppningsvis är relevanta och kan hjälpa dig på traven, och klickar du på nån av dom så stöttar du samtidigt oss, tack för det!
Innehållsförteckning
Typer av mc-hjälmar
Integral
Integralhjälmen är sannolikt den typ av mc-hjälm du oftast sett ute på vägarna eller vid bankörning. Integralhjälmen erbjuder den bästa säkerheten eftersom den kapslar in hela huvudet. Som en konsekvens av det blir hjälmen även tyngre, tystare och varmare än om du skulle använda en öppen hjälm.
Öppen
Den öppna hjälmen ger en annan känsla av frihet, då den ger en skön svalkande känsla och det är lättare att kommunicera med en eventuell passagerare. Dessa hjälmar kan finnas både med och utan visir (skyddsglaset), men rekommenderat är att se till att använda någon typ av skydd över ögonen för att skydda dig mot stenskott eller flygande insekter (som känns som stenskott om du kör fort).
Öppningsbar
Den öppningsbara hjälmen kombinerar de bästa egenskaperna hos integralhjälmen och den öppna hjälmen genom att kunna fungera både som öppen och sluten hjälm. Låter ju kanon, eller hur? Kompromissen kommer hos hjälmens vikt, och pris. De öppningsbara mc-hjälmarna brukar vara både tyngre och dyrare än övriga hjälmar.
Cross
Crosshjälmen är en typ av integralhjälm med eller utan visir men typiskt med ett förlängt sol- och hakskydd för att bättre kunna hantera grövre körförhållanden som intensiv offroadkörning. På samma mynt bortprioriteras vissa bekvämligheter som hög ljudisolering eller god aerodynamik eftersom det tänkta användningsområdet är smalare.
Funktioner och tillbehör
Det finns ett par aspekter du kan reflektera över i ditt val av motorcykelhjälm och dess egenskaper. Nedan följer en lista på några av sakerna du kan tänka på med en kort förklaring om vad det är, hur det funkar, och deras för- och nackdelar.
Spännet
- Snabbspänne
- Dubbel D-ring
Spännet på hjälmen är ofta någon typ av snabbspänne, eller så kan det vara ett så kallat dubbel D-ring spänne. Dubbel D-ringspännet rekommenderas ofta som ett alternativ med högre säkerhet och är lätt att vänja sig vid, även om det inte är lika lätt att spänna spännet med en hand eller med handskar på som med ett snabbspänne.
Komforten
- Ventilering
- Ljudisolering
- Vikt
- Aerodynamik (hur hjälmen hanterar fartvinden)
Beroende på ditt tänkta användningsområde kan komforten komma att ha en stor betydelse. För långa turer, varma klimat, höga hastigheter eller högljudda miljöer kommer du att tacka dig själv om du har vägt fördelarna av hjälmens ventilering, vikt, aerodynamik och ljudisolering.
Ofta framgår det i produktbeskrivningen eller i recensioner om fokus legat på ventilation och isolering och om de fungerar bra. Hjälmens vikt och aerodynamik kommer att påverka hur trött du blir i nacke och axlar efter långa eller fartfyllda utflykter. Om du vet med dig att du kommer köra långa och snabba turer eller lätt blir trött i kroppen kan du försöka välja en lättare och smidig hjälm men annars kan det vara svårt att veta i förväg hur viktigt det är för just fdig utan att testa och jämföra först.
Användbarheten
- Färg på visir/dubbla visir
- Solskydd
- Imskydd
- Utbytbart eller anti-bakteriellt innanmäte
- Inbyggd blåtand
Visst ser det coolt ut när man har ett helt svart visir – och det fungerar utomordentligt bra för att förbättra sikten när det är väldigt ljust ute. Däremot har det motsatt effekt när det är mörkt och det är inte alltid lämpligt att öppna upp visiret för att försöka se bättre på en mörk ödslig landsväg. Det transparenta visiret är istället känsligt för när det är starkt solljus, och du kan finna dig själv köra omkring och göra honnör till folk för att dämpa solljuset.
För det finns det däremot andra lösningar. Ett sådant är ett extra, nedfällbart, visir på insidan av huvudvisiret. Detta är mörklagt och täcker precis över ögonen, och är ett suveränt bra komplement till ett transparent visir – särskilt när du kör på vägar med omväxlande skuggor där varken helt svart eller helt transparent visir lämpar sig hela vägen.
Det finns även solskydd som fungerar likt en keps. Dessa ser man ofta på crosshjälmar men de finns i varianter även för integral- och öppna hjälmar. Även om hjälmen har ett extra nedfällbart mörkt visir kan “kepsen” fungera bra för att ta bort den direkta ljuskällan i ögonen. Sedan kan man alltid kombinera hjälmen med solglasögon om man hellre vill det.
Något annat som kan försämra sikten är imma på visiret. Det finns olika lösningar och tillbehör att komplettera med för att motverka detta, och kanske vanligast är ett så kallat pin-lock. En pin-lock är ett extra visir som fästs på insidan av huvudvisiret och skapar ett luftrum som motverkar imbildning både i regn och snöväder.
En annan trevlig funktion är då hjälmens innanmäte är av anti-bakteriellt material eller är tvättbart/utbytbart. Detta betalar sig snabbt om du tänkt köra i varmare klimat.
För att förenkla GPS-navigering, övningskörning eller samåkning, eller för att kunna lyssna på musik eller ringa/ta emot samtal erbjuder vissa hjälmar integrerade blåtandslösningar i standarutförande. I andra fall kan du komplettera din hjälm med en tillbehörssats för att få denna funktionalitet.
Passform
Utan rätt passform på din hjälm kan du lika gärna vara utan, om det inte vore för eventuell lagstiftning. Så viktigt är det. Men hur vet du om du har rätt passform?
- Måtta med måttband straxt ovanför ögonbrynen till längst bak på huvudet, och jämför med tillverkarens storlekstabell. Välj hellre en storlek mindre om du hamnar mitt emellan.
- Ta tag i hjälmen i hakremmarna och rulla in huvudet med pannan först.
- Hjälmen ska ligga tätt an så jämnt över hela huvudet som möjligt. Kinderna ska pressas ihop lite men det ska inte vara obehagligt eller smärtsamt. Hjälmen ska inte gå att vicka i framkant om du lyfter den i bakkant, eller glappa när du vickar på den åt olika håll med båda händerna.
- Om hjälmen klämmer mer i pannan än sidorna, eller tvärtom, kan det vara så att din huvudform inte passar den hjälm du provar. Man talar ofta om tre kategorier av huvudformer, som visas på den här pedagogiska bilden vi hittade på revzilla.com.
- Och som du ser är de flesta hjälmarna (här endast av märket Arai, men det finns givetvis många andra märken och modeller) anpassade efter ett mellansmalt huvud eftersom det är den vanligaste huvudformen. Tänk på att öppningsbara hjälmar ofta på grund av öppningsmekanismen passar bättre för den rund-ovala huvudformen. Vissa hjälmar har dock en luftkudde och pumpfunktion, eller kuddar på insidan av hjälmen som man kan plocka bort för att anpassa formen efter sin egen huvudform.
- Prova gärna hjälmen en halvtimme till en timme om du har möjlighet innan du bestämmer dig (i butiken eller genom att nyttja öppet köp) och håll utkik efter om det bildas tryckpunkter eller om hjälmen sitter jämnt tight utspritt över din panna, toppen, sidorna av huvudet och kinderna. Känner du ett obehag eller smärta efter en timme är det sannolikt en hjälm som inte kommer att fungera för dig i långa loppet, men att det känns lite onaturligt är helt normalt och den känslan brukar försvinna så fort du sitter på hojen.
Skötselråd och livslängd
Vad gäller skötsel och livslängd för hjälmar råder många delade meningar. Det viktigaste du behöver veta är att även om hjälmen ser ut att vara intakt, kan det finnas sprickor som inte syns för ögat men som bryter integriteten hos hjälmen och därmed dess skyddsförmåga.
Om du krockar med din hjälm, eller bara tappar den på ett hårt underlag hårt nog för att riskera att sprickor har bildats inuti hjälmen – byt ut den!
Därför vill du vara försiktig med begagnade hjälmar du inte vet vad de har varit med om. Däremot behöver du vara mindre bekymrad om hur gammal hjälmen är, eller om den exponerats mycket för UV-ljus eller inte, det handlar mer om hur hjälmen har använts och under vilka förhållanden. Märker du att tätningar, lister, innanmäte eller andra delar av hjälmen börjar bli slitna kan du börja se efter en ny hjälm. Från hjälmtillverkare och säkerhetsorganisationer är en generell rekommendation att en hjälm bör hålla för 5 års användning.
Hitta bästa pris
När du har bestämt dig för vilken typ av mc-hjälm du vill ha, vilka funktioner du vill att den ska ha, och hittat en eller flera som uppfyller detta men dessutom passar din huvudform är det dags att hitta den bästa affären för inköpet.
Ofta kan du hitta en hjälm billigare på nätet i ett annat land men det kan tillkomma frakt och tullavgifter, och tänk som sagt på att du kan vilja prova hjälmen en timme innan du vet att den verkligen sitter bra. Du kan alltid prova en hjälm hos en återförsäljare i Sverige, och sen välja om du vill köpa den hos dem eller via nätet.
Det är här det stora arbetet börjar, vilket är för dig att nu börja söka runt efter så många modeller som möjligt som uppfyller dina krav. För att hjälpa dig att sätta igång med sökandet har vi här på sidan ett par länkar som leder dig till olika återförsäljare och får bollen i rullning.
Du kan även med fördel gå in på exempelvis amazon.com och använda deras filteringsfunktion för att hitta lämpliga modeller. Där kan du filtrera på bland annat hjälmtyp, storlek, blåtand, dubbelvisir, säkerhetsklassning, prisintervall med mera.
Återförsäljare av mc-hjälmar:
Gävle
Göteborg
Halmstad
Helsingborg
Karlstad
Linköping
Malmö
Stockholm
Trollhättan
Umeå
Västerås
Växjö
Östersund
Övriga
Lycka till i jakten på din nya hjälm!
// dina mc-jägare