mc-jakten gratis videotraning till mc-kort
 

Handledare för mc-elev

Privat övningskörning är det absolut effektivaste sättet att spara pengar under din mc-utbildning, men för att få övningsköra privat krävs en så kallad handledare. När man ansöker om handledare för mc-kort krävs ingen handledarkurs men man måste fortfarande skicka in en ansökan. Nedan hittar du all information om handledarskap för mc-kort.

Krav för att bli handledare för mc-elev

Under övningskörningen kan man säga att handledaren är din mc-lärare och det finns därför ett antal krav som måste uppfyllas för att man ska kunna bli handledare.

  • Eleven ska ha ett giltigt körkortstillstånd.
  • Du ska vara minst 24 år gammal.
  • Handledare får inte ha mer än 5 aktiva handledarbevis på en och samma gång
  • Du ska ha ett giltigt körkort för behörigheten som din elev ska övningsköra för och innehaft det i minst fem år

Ansökan om handledarskap

Ansökan går till så att du följer länken nedan och fyller i formuläret med handledare och elevs personnummer samt vilken behörighet ni avser att övningsköra för. Efter att formuläret är ifyllt drar din ansökningsprocess igång och du får hem ett “Bevis om godkännande som handledare vid övningskörning”. Detta tar bara några dagar och är sedan giltigt i 5 år.

Ansök om godkännande för handledarskap här
(På transportstyrelsen hemsida finns även gott om information om handledarskap för övrigt)

 

Övningskörning med/utan handledare

Du måste ha en godkänd handledare för att få övningsköra privat. Handledaren är ansvarig och anses som förare vid övningskörningen. Vid övningskörning med motorcykel i gatutrafik och på landsväg skall den som har uppsikt över körningen följa med som passagerare på fordonet eller själv köra motorcykel. Sådan övningskörning får ske med endast en medföljande elev. När du ska övningsköra privat ska handledaren ta med sig handledarbeviset. Den grönvita skylten ÖVNINGSKÖR ska placeras så att den är väl synlig bakifrån. Om du övningskör utan körkortstillstånd, eller om du som handledare inte har ett godkänt handledarbevis för att köra med din elev, riskerar du att fällas för böter och du kan få ditt körkort återkallat.

Du kan övningsköra utan handledare på privat/inhägnad mark. Dock kan försäkringsbolagen neka till hel/halvförsäkring på mc’n eftersom du ännu inte har körkort. Bor du nära området kan du leda motorcykeln dit, har du bilkörkort kan du köra mc’n på släp. Känner du någon med mc-kort kan denne köra mc’n till platsen. Men vill du köra motorcykeln själv på allmän väg måste du alltså ha en godkänd handledare med dig. 

Hitta en handledare

Att hitta en handledare kan vara svårt om man inte har någon i sin direkta närhet som är självklar. När jag (David på mc-jakten) skulle ta mc-kort hade jag svårt att hitta en handledare, men jag visste några vänner och släktingar som körde mc och några gick med på att övningsköra “en lektion eller så”. I slutet av min mc-utbildning hade jag 5 handledare och kunde tack vara det göra majoriteten av min utbildning med privat övningskörning!

mc-jägar-tips

Ragga upp någon med motorcykel (eller två cyklar) som kan tänka sig att köra med dig mot bränsle och en lunch. Fundera på vilka du känner som har en motorcykel. Tänk på att personen i fråga inte behöver vara din handledare, om ni kör på privat (och säker) mark får du köra ändå. Då kan du i alla fall nöta manöverbanorna och på så sätt bli bekväm på motorcykeln på egen hand vilket sparar massor med tid och pengar. Då blir trafiken sen en baggis.

Känner du ingen med motorcykel? Välj ett mc-forum du gillar och skriv följande (detta har fungerat för supermånga):
“Hej! Jag ska ta mc-kort i sommar men har ingen att övningsköra med. Jag är en (fyll i info om dig som person) som mer än gärna bjuder på sällskap, bränsle och mat. Kontakta mig om intressant”

Notera… svenskar kan vara lite skygga mot främlingar men det underbara är att det generellt inte gäller oss motorcyklister (vi vinkar till och med till varandra i farten). Det finns massor med motorcyklister som vill ut och åka men inte har någon att åka med. (Och många av dessa har till och med flera cyklar)

Hitta en motorcykel

Om inte redan du eller din handledare har tillgång till en motorcykel kan det vara värt att köpa en motorcykel att övningsköra med. För en äldre brukshoj (sök exempelvis på hojar som är minst 20 år gamla och kostar max 20000 kr på t.ex. blocket) har priset ofta stagnerat vid en låg nivå, och du kan alltså köpa loss den billigt och sedan sälja den, om du vill, efter att har övningskört färdigt för ungefär samma belopp. Köper du en vanlig modell är det ofta lätt att hitta reservdelar, och varken skatt eller försäkring är några större pengar att tala om (läs vår guide om mc-försäkringar om varför!). Tänk bara på att den motorcykel du övningskör på överensstämmer med den motorcykelklass som du avser att ta körkort för. Klicka på länken nedan för att komma till transportstyrelsens sida om de olika motorcykelklasserna och vad som skiljer dem åt.

Transportstyrelsen – Motorcykelklasser

Eftersom risken finns att du kommer att välta motorcykeln en eller flera gånger när du ska lära dig köra kan det vara klokt att montera störtbågar och/eller kraschpuckar på motorcykeln. De kan spara dig tråkiga kostnader eftersom de skyddar de dyrare komponenterna om olyckan är framme.

Tips till handledaren

Vad ska handledare tänka på?

Allmän information:

  • Du får ha mest 5 st godkända handledarbevis åt gången, och varje bevis gäller i 5 år. Med andra ord skulle du kunna handleda 3 personer varje år löpande utan att överskrida denna gräns.
  • Om eleven inte har en egen motorcykel kan ni (du) hyra en motorcykel, eller så kan du låna ut din/en av dina hojar. Se till att försäkringen gäller då den kan påverkas av förarens ålder eller om det är fordonsägaren själv som framför fordonet eller inte.
  • Ofta hjälper man till som handledare mot självkostnadspris och kanske en fika, men det är upp till er! Lånar du ut din motorcykel kan det även vara skäligt att ersättas för det. Tänk på att kolla upp vad som kan betraktas som hobbyverksamhet eller när det räknas som näringsverksamhet. Tänk även på att det finns lösningar som till exempel Frilans Finans för att ta betalt utan att behöva ha en egen firma. Skulle motorcykeln främst användas för uthyrning behöver den försäkras som en företagsförsäkring och då kan även försäkringens villkor och självrisk vara annorlunda.

Psykologi:

  • Utgå från att din aspirant/elev inte kan allt. Utgå aldrig från att något är självklart! Det är självklart för dig, för att du kanske har kört mc i massor med år! Kommer du på något, ta upp för diskussion. Kan eleven redan det, ja då har ni koll på det, släpp det och gå vidare.
  • Sätt dig in i elevens perspektiv. Tex. “Hur är känslan av att inte kunna detta”. Har eleven alla förutsättningar för att kunna lära sig en sak eller saknas fakta? Handlar det bara om att träna mer eller är det något annat som inte stämmer
  • Det är alltid lättare att lära sig något nytt än att behöva lära om något man redan lärt sig. Därför är det oerhört viktigt att lära rätt från början.
  • “Dåliga körvanor” är tyvärr vanligt förekommande för de som tränar utan instruktioner. Det är svårt som handledare att lära ut rätt även om man kört i många år. Undvik de vanligaste misstagen och spara pengar.
  • Det krävs ca 20 gånger i repetition för att ändra ett beteende. Efter 3000 repetitioner sitter ett beteende i “ryggmärgen”.
  • Om ni använder er av våra instruktionsfilmer så rekommenderar vi att du som handledare är med och tittar på filmerna som finns i kursportalen. Då kan du ta del av den utförliga information kring hur man utför varje moment, steg för steg. Då talar ni samma språk tillsammans.

Generella tips:

  • Träna MYCKET på grunderna, det kommer underlätta avsevärt längre fram.
  • Träna ofta och regelbundet.
  • Var noga med att följa rutiner och bortse aldrig från småsaker, det kan vara avgörande i framtiden. Dock betyder det inte att ni måste hänga upp er på småsaker. Om det inte fungerar efter några gånger kan det vara en bra idé att pausa övningen och prova något annat. Men kom ihåg att hoppa tillbaka senare.
  • Skapa ett lösenord för “avbryt/stanna”. Det här använder du som handledare endast i extrema situationer när något väldigt farligt är på väg att hända.
  • Träna inbromsning väldigt tidigt, redan innan ni kör i trafik. Ett lätt sätt att proaktivt undvika olyckor.

Prova på mc-jaktens videoutbildning gratis

Med våra instruktionsvideos i datorn, surfplattan och mobilen blir din handledare din kompletta mc-lärare. Du behöver inte längre betala 800 kr/h för tipsen utan kan du lära dig ALLT du behöver kunna tillsammans med din handledare. Följ länken nedan och prova mc-jaktens Videoutbildning till mc-kort helt gratis.

KLICKA HÄR >>> PROVA PÅ MC-JAKTENS VIDEOUTBILDNING